השבת שלי
ב"ה

שלושה משלים מהזוהר

גלה את משמעותם של שלושה משלים מהזוהר: "מהות התורה" שמסביר את רמות ההבנה של התורה, "בריאת אלוהים" המתארת את תחילת היקום ואת פרדוקס הקבלה, ו"הזקן והעלמה המקסימה" המלמד על התהליך ההדרגתי של הבנת חכמה רוחנית. קריאה מעשירה על עקרונות קבליים ומיסטיים.

1. מהות התורה

תקציר: במשל "מהות התורה", אדם מההרים נוסע לעיר ומגלה לראשונה את טעמם של לחם, עוגות ומאפים, שמיוצרים מחיטה שהוא מכיר רק בגולמיותה. כשהוא מגלה את הקשר בין החיטה למוצרים המעודנים, הוא מתמוגג ומתרברב בידעו על חיטה כאילו הוא אמן בתחום.

ניתוח: במשל זה, החיטה מייצגת את הרמה הבסיסית ביותר של ידע דתי – הידיעה הפשוטה של סיפורים והלכות. לחם מייצג את ההבנה ההומניסטית והמוסרית של התורה, עוגות מסמלות הבנה אלגורית ורוחנית, ומאפים מייצגים את הרמה המיסטית הגבוהה ביותר, שבה האדם מרגיש קרוב לנוכחות ה'. המשל מדגיש כי שליטה ברמה הבסיסית אינה מבטיחה הבנה של הרמות הגבוהות יותר. להבין את התורה במלואה דורש תהליך הדרגתי של לימוד מעמיק, מדיטציה ופרשנות מעמיקה.

מקור: זוהר, פרשת שמות, דף רמ"ו עמוד א'

2. בריאת אלוהים

תקציר: משל זה מתאר את היווצרות היקום מכח "ניצוץ של חושך בלתי חדיר" שנראה בתוך עין סוף. צבעים יצאו מהניצוץ, וטבעת אדים נוצרה סביבו, מה שגרם לאור להאיר. רגע זה מסמן את תחילת היקום ואת פרדוקס התפיסה הקבלית של אלוהים ככוח נוכח בכל מקום ושום מקום בו זמנית.

ניתוח: הניצוץ שנוצר מתוך חלל אפל יוצר אור בהיר עד שלא ניתן לראותו, מדגים את פרדוקס הקבלה: אלוהים הוא בכל מקום ושום מקום, בהיר ובלתי נראה. הטבעת של אדים מסמלת את הספירה הראשונה, "כתר", ויוצרת את הבסיס לתפיסה הקבלית של עשרת הספירות. משל זה מבטא את ההתמודדות עם הבלתי נודע והפרדוקסים המרכזיים של הקבלה, ואת הדרך בה חסידי הקבלה משתמשים בפרדוקס כהשראה למדיטציה ומחשבה רוחנית.

מקור: זוהר, פרשת בראשית, דף א' עמוד א'

 

3. הזקן והעלמה המקסימה

תקציר: רבי חייא ורבי יוסה פוגשים נהג חמור זקן שמספר להם סיפור על עלמה מרהיבה הנחבאת בארמון ומציצה אל מאהבה דרך חלון. העלמה מראה את פניה בחלון אך נסוגה במהירות. החכם מסביר שהסיפור מייצג את התורה שמפתה את קוראיה בהבזקי הבנה שמחממים את הכמיהה אך לא מספקים את התמונה המלאה.

ניתוח: משל זה מלמד שחכמה יכולה להיות עטופה בתעלומות ואינה תמיד גלויה במובנים הברורים. חוכמתו של נהג החמור נחשפת רק כאשר רבי יוסה ורבי חייא פותחים את עיניהם ומקבלים את חכמתו בכבוד. הסיפור מייצג את התהליך שבו תורה, כמו העלמה, מספקת הבזקים של הבנה, אך דורשת סבלנות ולמידה מעמיקה להכיר את עומקה המלא. ההבנה המיסטית וההדרגתית של התורה דומה למאהב המחכה בסבלנות להכיר את אהובתו.

מקור: זוהר, פרשת וישב, דף קמ"ו עמוד ב'

שלושת המשלים הללו ממחישים את הדרך שבה הקבלה רואה את התורה והידע הדתי, ומדגישים את חשיבות ההבנה ההדרגתית והמעשית של עקרונות רוחניים ותיאורטיים.

חברותא פסחים

חברותא פסחים עוסקת בלימוד ההלכות הקשורות לפסח ולחג. חברותא פסחים

אם מצאתם שגיאה במאמר שלושה משלים מהזוהר, נשמח אם תצרו איתנו קשר. אנו נבדוק את הנושא ונעדכן את המידע בהתאם.

כתיבת תגובה על "שלושה משלים מהזוהר"

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בואו לחוות איתנו את קדושת השבת בעיר ירושלים! הצטרפו אלינו לשבת שבה כל פרט נועד להעניק לכם חוויה רוחנית עמוקה. סעודות שבת, הרצאות ושיחות עם מיטב הרבנים, וכל התענוג הזה ללא עלות.

הירשמו עכשיו לשבת הקרובה!

חידוש חסידי אקראי

העבודה הפנימית של מצוות 'ואהבת לרעך כמוך': החסידות מלמדת שהמצווה 'ואהבת לרעך כמוך' אינה רק פעולה חיצונית אלא עבודה פנימית על התפיסה העצמית. לדעת רבי נחמן מברסלב, על האדם לאהוב את עצמו בצורה טהורה ונכונה כדי שיוכל לאהוב אחרים כראוי.

ללמוד תורה בחברותא

מחפש סיפוק רוחני אמיתי? הצטרף לפרוייקט חברותא והתחל ללמוד תורה עם אברך, ללא עלות! חווית לימוד אישית שמתאימה לכולם ומביאה לתוצאות מהותיות בכל תחום בחיים. אל תפספס את ההזדמנות להרגיש טוב עם עצמך ולהתחבר לקדוש ברוך הוא.

שאלון להרשמה לאירוח בשבת
צור קשר עם פרוייקט השבת שלי