השבת שלי
ב"ה

סיכום פרשת בהר

פרשת "בהר" היא פרשת השבוע העשירית בספר ויקרא, הנקראת גם "פרשת בהר-בחוקותי" כשמדובר בפרשה אחת המשויכת לספר ויקרא. פרשה זו עוסקת בנושאים שונים הקשורים לחיי החברה ולשמירה על ערכים מוסריים ותורניים.

תוכן הפרשה

  1. שנת השמיטה: פרשת בהר פותחת בציווי על שמיטת השדות מדי שבע שנים. בשנת השמיטה, הקרקע מוחזרת לאדמתה, ואין לעבד אותה או לזרוע בה. רעיון השמיטה הוא להעניק מנוחה לקרקע ולהביע אמון באלוקים שיספק את הצרכים החומריים גם ללא עבודה חקלאית באותה שנה.
  2. יובל: לאחר שישה מחזורי שמיטה, מגיעה שנת ה"יובל", השנה ה-50, בה משוחררים העבדים, הקרקעות חוזרות לבעליהם המקוריים, והפלאח חוזר למקומו המקורי. זהו זמן של חידוש ושחרור חברתי וכלכלי, שבו כל אחד מקבל הזדמנות שנייה לתקן את מצבו הכלכלי.
  3. ההלכה לגבי מכירת קרקעות: פרשת בהר דנה גם במכירת קרקעות – כיצד יש לנהוג כאשר נמכרת חלקה מן האדמה, וכיצד יש להחזיר אותה ליובל.
  4. שמירה על העני: בפרשה זו יש דגש על שמירה על העני והפלאח, והוראות כיצד לנהוג עם החובות שלהם והאחריות החברתית. יש לדאוג לרווחת העניים ולסייע להם בשנים הקשות.
  5. קדושת הקרקע והאדמה: הפרשה מדברת גם על קדושת הקרקע ומביאה חוקים הנוגעים למעמד האדמה, שמירתה והשפעתה על הרווחה החברתית.

סיכום פרשת בהר לפי חב"ד

בחסידות חב"ד, פרשת "בהר" נתפסת כהזדמנות לחשוב על חיי רוח ושפע רוחני. השמיטה ויובל אינם רק תקנות כלכליות, אלא גם מסר רוחני של מנוחה ושחרור פנימי. השמיטה מסמלת את התהליך של שחרור מחשבתי ופיזי, כאשר יובל מסמל את השבת לייעוד ולמקום האמיתי של כל אחד ואחת. זהו זמן להתחדשות והתמקדמות בקשרים הרוחניים והנפשיים שלנו.

דבר תורה על פרשת בהר

פרשת "בהר" מלמדת אותנו את עקרון השחרור והחידוש החברתי. שנת השמיטה ויובל אינם רק חוקים כלכליים אלא ביטוי לעקרון יסוד בתורה: כל דבר בעולם, גם הכלכלה והמשאבים, הם זמניים ותלויים ברצון ה'. אנו מחויבים להתנהג באחריות כלפי הזולת ולזכור כי כל מה שיש לנו הוא מתנה מה', גם אם אנו מרגישים שעשינו את כל העבודה בעצמנו. עקרון זה מלמד אותנו humility ומזכיר לנו את החשיבות של תודעת תודה ושחרור מהאנוכיות.

מצוות בפרשת בהר

  1. מצוות השמיטה: לקיים שמיטה אחת לשבע שנים שבה הקרקע לא תעובד.
  2. מצוות היובל: לשחרר את הקרקעות והעבדים בשנה ה-50.
  3. הוראות למכירת קרקעות: לדאוג להחזרת הקרקעות ליובל.
  4. הוראות לרווחת העניים: להבטיח עזרה ותמיכה לנזקקים ולפלאחים.

הפטרה של פרשת בהר

ההפטרה של פרשת "בהר" נלקחת מספר ירמיהו פרק לב', פסוקים 6-27. ההפטרה עוסקת ברכישת שדה בבבל בזמן החורבן ובמבט עתידי על שיבת העם לארץ ישראל.

בהר פירוש ההפטרה

ההפטרה מדברת על האמונה בנחישות אלוקית לתקן ולבנות מחדש, למרות חורבן שנראה בלתי נמנע. היא מציינת את חובתנו לא להתייאש ולהאמין בהבטחות ה' גם בעתות של משבר. ירמיהו, בקניית השדה, מביע אמון בתוכניות האלוקיות ומסמל את התקווה והאמונה בשובו של עם ישראל לארצו ובתיקון העולם.

בהר שאלות ותשובות

  1. שאלה: מהו המסר המרכזי של מצוות השמיטה ויובל בפרשת בהר?

    תשובה: המסר המרכזי הוא תזכורת למגבלות האנושיות ולתלות שלנו באלוקות. השמיטה ויובל מלמדים אותנו שהקרקע והעולם הם לא שלנו באופן מוחלט; הם שייכים לה'. באמצעות השמיטה ויובל, אנו מקבלים את ההזדמנות לחזור למקורות, להתחדשות ולהתחייבות מחודשת לערכים תורניים וחברתיים.

  2. שאלה: כיצד ניתן ליישם את העקרונות של פרשת בהר בחיי היום-יום?

    תשובה: ניתן ליישם את העקרונות של פרשת בהר על ידי אימוץ עקרונות של מנוחה וענווה, והבנה שכולנו תלויים במקור עליון. שמירה על ערכים של צדק חברתי ותמיכה בנזקקים, כמו גם הקפדה על תקופות של מנוחה והפסקה בעבודה, מסייעת לנו לשמור על איזון בריא ולבנות חברה שמבוססת על ערכים רוחניים ומוסריים.

אם מצאתם שגיאה בסיכום פרשת בהר, נשמח אם תצרו איתנו קשר. אנו נבדוק את הנושא ונעדכן את המידע בהתאם.

כתיבת תגובה על "סיכום פרשת בהר"

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בואו לחוות איתנו את קדושת השבת בעיר ירושלים! הצטרפו אלינו לשבת שבה כל פרט נועד להעניק לכם חוויה רוחנית עמוקה. סעודות שבת, הרצאות ושיחות עם מיטב הרבנים, וכל התענוג הזה ללא עלות.

הירשמו עכשיו לשבת הקרובה!

חידוש חסידי אקראי

החשיבות של 'שכינה' ובניין הבית היהודי: החסידות מלמדת שהבית היהודי הוא מקום לשכינת ה' ושיש לבנות אותו על פי עקרונות רוחניים. רבי ישראל בעל שם טוב ראה את הבית כ'משכן' שבו השכינה שורה, ולכן יש לבנות את הבית על יסודות של תורה, חסד ומידות טובות.

ללמוד תורה בחברותא

מחפש סיפוק רוחני אמיתי? הצטרף לפרוייקט חברותא והתחל ללמוד תורה עם אברך, ללא עלות! חווית לימוד אישית שמתאימה לכולם ומביאה לתוצאות מהותיות בכל תחום בחיים. אל תפספס את ההזדמנות להרגיש טוב עם עצמך ולהתחבר לקדוש ברוך הוא.

שאלון להרשמה לאירוח בשבת
צור קשר עם פרוייקט השבת שלי