על תמר מברכים "בורא פרי העץ". זה בגלל שהתמר הוא פרי שמצוי על עץ. הברכה על תמר נובעת מהסוג של הפרי ואופן השימוש בו. נבחן את הברכות על תמר לפי הזרמים השונים:
ברכה ראשונה על תמר
- אשכנזים:
- ברכה ראשונה: על תמר טרי או יבש, הברכה היא "בורא פרי העץ". תמר הוא פרי עץ, ולכן הברכה המתאימה היא "בורא פרי העץ".
- מקור: לפי ההלכה, כל פרי עץ מברכים עליו "בורא פרי העץ", ותמר נחשב לאחד מהפרות הנכללים בקטגוריה זו.
- ספרדים:
- ברכה ראשונה: ספרדים מברכים גם על תמר טרי או יבש "בורא פרי העץ". הכוונה היא לתמר ככל פרי עץ אחר שברכתו "בורא פרי העץ".
- מקור: עקרונות הברכה הספרדיים תואמים את ההלכה הכללית לגבי פרי עץ.
- חסידות חב"ד:
- ברכה ראשונה: חב"ד נוהגת לברך "בורא פרי העץ" על תמרים, בין אם הם טריים או יבשים, לפי ההלכה על פרי עץ.
- מקור: חב"ד פועלת לפי עקרונות ההלכה הנכונים לפרי עץ.
ברכה אחרונה על תמר
- ברכה אחרונה: אם אכלת כזית (כ-27 גרם) תמרים (טריים או יבשים), מברכים "בורא נפשות". אם אכלת פחות מכך, מברכים "בורא נפשות" גם כן, אך אם אכלת כמות קטנה מאוד, ניתן לברך גם "על המחיה" במקרים נדירים.
סיכום:
- ברכה ראשונה על תמר:
- תמר טרי או יבש: "בורא פרי העץ" לכל הזרמים (אשכנזים, ספרדים וחב"ד).
- ברכה אחרונה על תמר: "בורא נפשות" אם אכלת כזית. אם אכלת פחות מכך, תברך "בורא נפשות" (או "על המחיה" במקרה של כמות קטנה מאוד).
חברותא או מיתותא
ביטוי נוסף המדגיש את החשיבות של חברותא, ובמיוחד את הקשרים הנלווים לתהליך הלמידה. חברותא או מיתותא