על שוקולד מברכים "שהכל נהיה בדברו". שוקולד אינו נחשב לפירות או ירקות ולכן הברכה המתאימה היא "שהכל". הברכה על שוקולד תלויה בסוג השוקולד ובמרכיביו. נבחן את הברכות לפי הזרמים השונים:
ברכה ראשונה על שוקולד
- אשכנזים:
- ברכה ראשונה: אם השוקולד הוא שוקולד רגיל (למשל שוקולד חלב), הברכה תהיה "שהכל נהיה בדברו". שוקולד עצמו אינו נופל תחת קטגוריה של פרי או מאפה, אלא הוא נחשב למוצר שמקבל את הברכה הכללית על מוצרים שאין להם ברכה מוגדרת אחרת.
- מקור: מדובר במאכלים מעובדים שאין להם מקור ברור בקטגוריות אחרות, ולכן הברכה עליהם היא "שהכל".
- ספרדים:
- ברכה ראשונה: גם הספרדים מברכים "שהכל נהיה בדברו" על שוקולד. ספרדים נוהגים לברך על שוקולד בצורה דומה לאשכנזים, שכן מדובר במוצר מעובד שאין לו מקור ברור בקטגוריות אחרות.
- מקור: בהתאם להלכה הספרדית, שוקולד נחשב למוצר שהברכה עליו היא "שהכל".
- חסידות חב"ד:
- ברכה ראשונה: חב"ד נוהגת לברך "שהכל נהיה בדברו" על שוקולד, כמו שאר הזרמים, מכיוון שמדובר במוצר מעובד שאין לו מקור ברור בקטגוריות אחרות של ברכות.
- מקור: חב"ד פועלת לפי עקרונות ההלכה הכלליים על מאכלים מעובדים.
ברכה אחרונה על שוקולד
- ברכה אחרונה: הברכה האחרונה תלויה בכמות השוקולד שנאכלה. אם אכלת כזית (כ-27 גרם) שוקולד, מברכים "בורא נפשות". אם אכלת כמות קטנה יותר, הברכה תהיה "בורא נפשות" גם כן, כי שוקולד נחשב לממתק שאין צורך בברכה אחרונה ייחודית עבורו למעט במקרה של אכילה בכמות משמעותית.
סיכום:
- ברכה ראשונה על שוקולד:
- לכל הזרמים (אשכנזים, ספרדים וחב"ד): "שהכל נהיה בדברו".
- ברכה אחרונה על שוקולד:
- "בורא נפשות" אם אכלת כזית. אם אכלת כמות קטנה יותר, תברך "בורא נפשות" גם כן.
חברותא כתובות
חברותא כתובות עוסקת בלימוד ההלכות הקשורות לנישואין, גירושין ודינים אחרים. חברותא כתובות