על סברס, שהוא פרי שגדל על צמח (סברס הוא פרי הקקטוס), מברכים "בורא פרי העץ". סברס (או בשמותיו הרבים כמו קקטוס פרי או זיתי-בר) הוא פרי של צמח קקטוס, אשר מהווה חלק מהקבוצה של פירות מדבריים. הברכה הנדרשת על סברס תלויה בניתוח של סוג הפרי ובאופן צריכתו.
ברכה ראשונה על סברס
- אשכנזים:
- ברכה ראשונה: "בורא פרי העץ".
- מקור: סברס נחשב לפרי עץ ולכן הברכה הראשונה עליו היא "בורא פרי העץ". ההנחות נמסרות לפי הכללים הכלליים לגבי פירות עץ, כפי שמתואר ב**"שולחן ערוך"** (או"ח, סימן רי"א, סעיף א').
- ספרדים:
- ברכה ראשונה: "בורא פרי העץ".
- מקור: ההנחות הספרדיות מתוארת לפי הכללים הכלליים על פירות עץ, ולכן הברכה על סברס היא "בורא פרי העץ". זהו בהתאם להנחות הכלליות של ברכות הפירות, כפי שמתואר ב**"שולחן ערוך"** (או"ח, סימן רי"א, סעיף א').
- חסידות חב"ד:
- ברכה ראשונה: "בורא פרי העץ".
- מקור: גם חסידות חב"ד עוקבת אחרי ההנחות הכלליות לגבי פירות עץ, ולכן הברכה הראשונה היא "בורא פרי העץ", לפי "שולחן ערוך" (או"ח, סימן רי"א, סעיף א').
ברכה אחרונה על סברס
- ברכה אחרונה: אם אכלת כמות משמעותית של סברס (בערך כ-27 גרם או יותר), הברכה האחרונה היא "בורא נפשות רבות". אם אכלת פחות מכמות זו, אין צורך לברך ברכה אחרונה מיוחדת.
- מקור: הברכה האחרונה על פירות נמסרת לפי הכמות הנצרכת, כפי שמתואר ב**"שולחן ערוך"** (או"ח, סימן רי"א, סעיף א').
סברס סיכום:
- ברכה ראשונה על סברס: "בורא פרי העץ".
- ברכה אחרונה על סברס: "בורא נפשות רבות" אם אכלת כמות של כ-27 גרם או יותר.
הברכות נמסרות לפי ההנחות הכלליות לגבי פירות עץ ועוקבות אחרי ההנחות ההלכתיות של כל זרם, כפי שמתואר ב**"שולחן ערוך"**.
חברותא יבמות
בלימוד חברותא יבמות, נחשפים לתחומים הלכתיים הנוגעים לחוקי משפחה וירושה. חברותא יבמות