על מסטיק מברכים "שהכל נהיה בדברו". מסטיק אינו נחשב למאכל אלא יותר לחומר לעיסת שיניים, ולכן הברכה עליו היא "שהכל", שהיא הברכה הכללית לכל דבר שאין לו קטגוריה ספציפית של פרי או מאכל.
הברכה על מסטיק היא נושא שיש בו מעט ויכוח והבדלים בין מנהגים שונים, אך ההנחות הן יחסית עקביות. נסקור את הברכה לפי הזרמים השונים ונדבר גם על הברכה האחרונה:
ברכה ראשונה על מסטיק
- אשכנזים:
- ברכה ראשונה: על מסטיק מברכים "שהכל נהיה בדברו".
- מקור: מסטיק אינו נחשב למאכל אלא למוצר לעיסת שיניים. מאחר שמסטיק אינו נחשב לאוכל במובן הרגיל, הברכה המתאימה היא "שהכל נהיה בדברו". זה תואם להנחות של פסקי הלכה רבים לגבי מוצרים כאלה (שולחן ערוך, אורח חיים, סימן ר"ט, סעיף א').
- ספרדים:
- ברכה ראשונה: גם הספרדים מברכים "שהכל נהיה בדברו" על מסטיק. כמו באשכנזים, מסטיק נחשב למוצר לעיסת שיניים ולא לאוכל רגיל, ולכן הברכה היא "שהכל".
- מקור: ההלכה הספרדית תומכת בכך שמסטיק לא נחשב למאכל ולכן הברכה עליו היא "שהכל נהיה בדברו" (שו"ע, אורח חיים, סימן ר"ט).
- חסידות חב"ד:
- ברכה ראשונה: חב"ד נוהגת גם לברך "שהכל נהיה בדברו" על מסטיק. חב"ד מקבלת את ההבנה שמסטיק אינו נחשב לאוכל ולכן הברכה המתאימה היא "שהכל".
- מקור: חב"ד מקבלת את ההנחות הכלליות לגבי מסטיק, כמו שמפורט בספרים הלכתיים של חב"ד (שולחן ערוך הרב, אורח חיים, סימן ר"ט).
ברכה אחרונה על מסטיק
- ברכה אחרונה: אין ברכה אחרונה על מסטיק.
- מקור: מאחר שמסטיק אינו נחשב לאוכל הממלא צורך תזונתי רגיל ונועד לעיסת שיניים בלבד, אין לברך ברכה אחרונה לאחר אכילתו. זו הגישה הכללית בהלכה לגביי מסטיק, שהיא תואמת למקורות ההלכה (שו"ת, אורח חיים, סימן ר"ט).
סיכום:
- ברכה ראשונה על מסטיק:
- לכל הזרמים (אשכנזים, ספרדים וחב"ד): "שהכל נהיה בדברו".
- ברכה אחרונה על מסטיק:
- אין ברכה אחרונה.