על חציל, שהוא ירק, מברכים "בורא פרי האדמה". חציל נחשב לירק הגדל מהאדמה, ולכן הברכה המתאימה לו היא זו שנאמרת על ירקות.
הברכה על חציל תלויה בצורת ההגשה ובפסקי ההלכה הנוגעים למצב הספציפי של החציל. חציל הוא פרי (למרות שמשתמשים בו כמו ירק), ולכן הברכה הראשונית נובעת מהעובדה שהוא צומח מהאדמה.
חציל ברכה ראשונה:
1. חציל חי או מבושל (כגון חציל קלוי או מבושל):
- אשכנזים:
- ברכה ראשונה: על חציל חי או מבושל, הברכה היא "בורא פרי האדמה", מאחר ששם החציל נחשב לירק (אם כי מדובר בפרי מבחינה בוטנית).
- מקור: שולחן ערוך, אורח חיים, סימן רי"ד, סעיף א.
- ברכה ראשונה: על חציל חי או מבושל, הברכה היא "בורא פרי האדמה", מאחר ששם החציל נחשב לירק (אם כי מדובר בפרי מבחינה בוטנית).
- ספרדים:
- ברכה ראשונה: גם הספרדים מברכים "בורא פרי האדמה" על חציל חי או מבושל.
- מקור: שולחן ערוך, אורח חיים, סימן רי"ד.
- ברכה ראשונה: גם הספרדים מברכים "בורא פרי האדמה" על חציל חי או מבושל.
- חסידות חב"ד:
- ברכה ראשונה: בחב"ד נוהגים לברך "בורא פרי האדמה" על חציל חי או מבושל.
- מקור: הנהגות חב"ד בעניין ברכות.
- ברכה ראשונה: בחב"ד נוהגים לברך "בורא פרי האדמה" על חציל חי או מבושל.
חציל ברכה אחרונה:
- אשכנזים:
- ברכה אחרונה: אם אוכלים כמות משמעותית של חציל שמביאה לרוויה, מברכים "בורא נפשות". אם מדובר בכמות קטנה בלבד, לא נדרשת ברכה אחרונה.
- מקור: שו"ת ציץ אליעזר (ח"י סי' ג).
- ברכה אחרונה: אם אוכלים כמות משמעותית של חציל שמביאה לרוויה, מברכים "בורא נפשות". אם מדובר בכמות קטנה בלבד, לא נדרשת ברכה אחרונה.
- ספרדים:
- ברכה אחרונה: הספרדים מברכים "בורא נפשות" על חציל בכמות משמעותית שמביאה לרוויה.
- מקור: שולחן ערוך, אורח חיים, סימן רי"ד.
- ברכה אחרונה: הספרדים מברכים "בורא נפשות" על חציל בכמות משמעותית שמביאה לרוויה.
- חסידות חב"ד:
- ברכה אחרונה: גם בחב"ד, אם אוכלים כמות משמעותית של חציל, מברכים "בורא נפשות".
- מקור: הנהגות חב"ד בעניין ברכות.
- ברכה אחרונה: גם בחב"ד, אם אוכלים כמות משמעותית של חציל, מברכים "בורא נפשות".
חציל סיכום:
- ברכה ראשונה: "בורא פרי האדמה" על חציל חי או מבושל.
- ברכה אחרונה: "בורא נפשות" במקרה של אכילה בכמות משמעותית.