על דובדבן, שהוא פרי עץ, מברכים "בורא פרי העץ". דובדבן נחשב לפרי שגדל על עץ, ולכן הברכה המתאימה לו היא זו שנאמרת על פרי עץ.
הברכה על דובדבן, שהוא פרי עץ, היא "בורא פרי העץ". להלן פרטי הברכה לפי הזרמים השונים, כולל הברכה האחרונה:
דובדבן ברכה ראשונה:
דובדבן טרי:
- אשכנזים:
- ברכה ראשונה: על דובדבן טרי מברכים "בורא פרי העץ". דובדבן נחשב לפרי עץ ולכן הברכה המתאימה היא זו.
- מקור: שולחן ערוך, אורח חיים, סימן רי"ד, סעיף א.
- ברכה ראשונה: על דובדבן טרי מברכים "בורא פרי העץ". דובדבן נחשב לפרי עץ ולכן הברכה המתאימה היא זו.
- ספרדים:
- ברכה ראשונה: הספרדים גם מברכים "בורא פרי העץ" על דובדבן טרי.
- מקור: שולחן ערוך, אורח חיים, סימן רי"ד.
- ברכה ראשונה: הספרדים גם מברכים "בורא פרי העץ" על דובדבן טרי.
- חסידות חב"ד:
- ברכה ראשונה: גם בחב"ד נוהגים לברך "בורא פרי העץ" על דובדבן טרי.
- מקור: הנהגות חב"ד בעניין ברכות.
- ברכה ראשונה: גם בחב"ד נוהגים לברך "בורא פרי העץ" על דובדבן טרי.
דובדבן דובדבן משומר או מיץ דובדבן:
- אשכנזים:
- ברכה ראשונה: אם הדובדבן משומר או אם מדובר במיץ דובדבן, הברכה תהיה "בורא פרי העץ" כל עוד התוצר שומר על אופיו כפרי. במקרה של מיץ דובדבן או רסק שהפכו להיות עיקריים, הברכה יכולה להיות "שהכל נהיה בדברו".
- מקור: שו"ת אגרות משה (או"ח ח"ד סי' סו), שו"ת ציץ אליעזר (ח"י סי' ג).
- ברכה ראשונה: אם הדובדבן משומר או אם מדובר במיץ דובדבן, הברכה תהיה "בורא פרי העץ" כל עוד התוצר שומר על אופיו כפרי. במקרה של מיץ דובדבן או רסק שהפכו להיות עיקריים, הברכה יכולה להיות "שהכל נהיה בדברו".
- ספרדים:
- ברכה ראשונה: גם הספרדים מברכים "בורא פרי העץ" על דובדבן משומר או מיץ דובדבן, כל עוד התוצר שומר על אופיו כפרי. אם התוצר הוא עיקרי (כגון רסק או מיץ מרוכז), הברכה תהיה "שהכל נהיה בדברו".
- מקור: שולחן ערוך, אורח חיים, סימן רי"ד.
- ברכה ראשונה: גם הספרדים מברכים "בורא פרי העץ" על דובדבן משומר או מיץ דובדבן, כל עוד התוצר שומר על אופיו כפרי. אם התוצר הוא עיקרי (כגון רסק או מיץ מרוכז), הברכה תהיה "שהכל נהיה בדברו".
- חסידות חב"ד:
- ברכה ראשונה: גם בחב"ד מברכים "בורא פרי העץ" על דובדבן משומר או מיץ דובדבן כל עוד שומר על אופיו כפרי. במקרה של מיץ דובדבן או רסק שהפכו להיות עיקריים, הברכה תהיה "שהכל נהיה בדברו".
- מקור: הנהגות חב"ד בעניין ברכות.
- ברכה ראשונה: גם בחב"ד מברכים "בורא פרי העץ" על דובדבן משומר או מיץ דובדבן כל עוד שומר על אופיו כפרי. במקרה של מיץ דובדבן או רסק שהפכו להיות עיקריים, הברכה תהיה "שהכל נהיה בדברו".
ברכה אחרונה:
- אשכנזים:
- ברכה אחרונה: אם אוכלים כמות משמעותית של דובדבנים (כגון חצי קילוגרם או יותר), מברכים "בורא נפשות". אם מדובר בכמות קטנה בלבד, אין צורך בברכה אחרונה.
- מקור: שו"ת אגרות משה (או"ח ח"ד סי' סו), שו"ת ציץ אליעזר (ח"י סי' ג).
- ברכה אחרונה: אם אוכלים כמות משמעותית של דובדבנים (כגון חצי קילוגרם או יותר), מברכים "בורא נפשות". אם מדובר בכמות קטנה בלבד, אין צורך בברכה אחרונה.
- ספרדים:
- ברכה אחרונה: הספרדים מברכים "בורא נפשות" במקרה של אכילה בכמות משמעותית של דובדבנים.
- מקור: שולחן ערוך, אורח חיים, סימן רי"ד.
- ברכה אחרונה: הספרדים מברכים "בורא נפשות" במקרה של אכילה בכמות משמעותית של דובדבנים.
- חסידות חב"ד:
- ברכה אחרונה: גם בחב"ד, אם אוכלים כמות משמעותית של דובדבנים, מברכים "בורא נפשות".
- מקור: הנהגות חב"ד בעניין ברכות.
- ברכה אחרונה: גם בחב"ד, אם אוכלים כמות משמעותית של דובדבנים, מברכים "בורא נפשות".
דובדבן לסיכום:
- ברכה ראשונה: "בורא פרי העץ" על דובדבן, בין אם הוא טרי, משומר או מיץ, כל עוד התוצר שומר על אופיו כפרי. במקרה של מיץ דובדבן או רסק שהפכו להיות עיקריים, הברכה תהיה "שהכל נהיה בדברו".
- ברכה אחרונה: "בורא נפשות" במקרה של אכילה בכמות משמעותית.