על בירה, שהיא לא נחשבת ליין ולא משתייכת לקטגוריות אחרות, מברכים "שהכול נהיה בדברו". הברכה הראשונה והאחרונה על בירה משתנה לפי סוגה ושימושה. הנה פירוט לפי הזרמים השונים:
1. ברכה ראשונה על בירה:
- אשכנזים:
- ברכה ראשונה: "שהכל נהיה בדברו".
- הסיבה: בירה היא משקה שמופק מתהליך של בישול גרגרי דגן (בעיקר שעורה) עם מים, ולכן הברכה עליה היא "שהכל נהיה בדברו". למרות שבירה עשויה מדגנים, התהליך שגורם לבירה להיות משקה שונה מהקמח המקורי.
- מקורות:
- שולחן ערוך: אורח חיים, סימן רי"ד, סעיף ו'.
- אגרות משה: ח"ד סי' סו.
- ספרדים:
- ברכה ראשונה: "שהכל נהיה בדברו".
- הסיבה: כפי שנאמר אצל האשכנזים, גם הספרדים נוהגים לברך "שהכל נהיה בדברו" על בירה.
- מקורות:
- שולחן ערוך: אורח חיים, סימן רי"ד.
- חסידות חב"ד:
- ברכה ראשונה: "שהכל נהיה בדברו".
- הסיבה: בחב"ד כמו בשאר הזרמים, הבירה נחשבת למשקה שדורש את הברכה של "שהכל נהיה בדברו".
- מקורות: הנהגות חב"ד בעניין ברכות.
2. ברכה אחרונה על בירה:
- אם שתית כמות משמעותית של בירה (כגון יותר מכוס אחת גדולה):
- הברכה אחרונה: "בורא נפשות".
- הסיבה: כאשר מדובר בכמות מספקת שמזינה את הגוף, הברכה אחרונה המתאימה היא "בורא נפשות". זה נכון גם אם שתית בירה בלבד במידה מספקת.
- מקורות:
- אשכנזים: שו"ת אגרות משה (או"ח ח"ד סי' סו).
- ספרדים: שולחן ערוך, אורח חיים, סימן רי"ד.
- חסידות חב"ד: הנהגות חב"ד בעניין ברכות.
- אם שתית כמות קטנה של בירה (פחות מכוס אחת גדולה):
- הברכה אחרונה: אין חובה לברך ברכה אחרונה אם השתייה היא בכמות קטנה שאינה מספקת.
סיכום:
- ברכה ראשונה על בירה: "שהכל נהיה בדברו" (לפי כל הזרמים: אשכנזים, ספרדים, וחסידות חב"ד).
- ברכה אחרונה על בירה:
- אם שתית כמות משמעותית: "בורא נפשות".
- אם שתית כמות קטנה: אין צורך בברכה אחרונה אם מדובר בכמות שאינה מספקת.