על אבטיח, שהוא פרי הנחשב לפירות הארץ, מברכים בורא פרי העץ. הברכה נובעת מהעובדה שהאבטיח גדל על צמח, שמבחינה הלכתית נחשב כעץ בברכה זו.
אבטיח הוא פרי טרופי פופולרי שמתמלא בעיקר במים. הברכה הנאמרת על אבטיח תלויה בסוג הפרי ובאופן צריכתו.
ברכה ראשונה על אבטיח
- אשכנזים:
- ברכה ראשונה: על אבטיח, מברכים "בורא פרי העץ".
- מקור: האבטיח נחשב לפרי עץ לפי ההלכה האשכנזית, וההנחה היא שהפירות הנוצרים מהעץ (בפרט פירות גדולים כמו אבטיח) נכללים תחת הברכה של בורא פרי העץ. עקרון זה מופיע ב**"שולחן ערוך"** (אורח חיים, סימן רי"ד).
- ספרדים:
- ברכה ראשונה: ספרדים מברכים גם כן "בורא פרי העץ" על אבטיח.
- מקור: ההנחיות הספרדיות תואמות את ההלכה שנמסרת בספר "שולחן ערוך" (אורח חיים, סימן רי"ד), המתארת את ברכת פירות העץ.
- חסידות חב"ד:
- ברכה ראשונה: חסידות חב"ד נוהגת לברך "בורא פרי העץ" על אבטיח, בהתאם להנחיות ההלכה הכלליות לפירות עץ.
- מקור: ההנחיות בחסידות חב"ד תואמות את פסקי ההלכה הכלליים לפירות עץ.
ברכה אחרונה על אבטיח
- ברכה אחרונה: על אבטיח, שמאכלים אותו בכמות רגילה, הברכה האחרונה היא "בורא נפשות רבות". במקרה של כמות גדולה מאוד, יתכן שתהיה צורך לברך "על המחיה" אם נצרכה כמות של כ-27 גרם או יותר.
- מקור: הברכה האחרונה על פירות, כולל אבטיח, נקבעת לפי ההלכה שמופיעה ב**"שולחן ערוך"** (אורח חיים, סימן רי"ד) ובספרי הלכה נוספים.
אבטיח סיכום:
- ברכה ראשונה על אבטיח: "בורא פרי העץ".
- ברכה אחרונה על אבטיח: "בורא נפשות רבות" עבור כמות רגילה; "על המחיה" אם אכלת כמות של כ-27 גרם או יותר.
הברכות נמסרות לפי סוג הפרי והכמות הנצרכת, בהתבסס על ההנחיות ההלכתיות הקיימות לפירות.