השבת שלי
ב"ה
מה זה עשר הספירות בנפש האדם

מה זה 10 הספירות בקבלה?

מה זה עשר הספירות ? הספירות הן מושג מרכזי בתורת הקבלה והחסידות, המתארות את התגלות הקדוש ברוך הוא בעולמות ובבריאה. ה"ספירות" הן עשר כוחות רוחניים דרכם הקדוש ברוך הוא מנהיג את העולם ומקיים אותו. כל אחת מהספירות מייצגת מידה אלוקית, והן מהוות תהליך סדרתי ומבנה רוחני מורכב, אשר דרכו אור האלוקות עובר ועוטף את הבריאה.

עשר הספירות בנפש האדם לפי ויקיפדיה

סְפִירָה היא מושג יסודי בעולמה של הקבלה, המתאר רובד בהופעת האלוהות בעולם הגשמי. ניתן להבין את הספירות כשכלים פשוטים המביאים לביטוי בעולמנו את רצון בוראם. הספירות מוזכרות לראשונה בספר יצירה, שם משמעותן בפשטות היא ספרה, ויש להם רמזים בספר איוב[1], במדרש ובמשנה באבות שאומרת ב"עשרה מאמרות נברא העולם" שהוא כמניין הספירות.

ספירה (קבלה)

 10 הספירות – חלוקת הספירות:

  1. כתר – הספירה הראשונה, מעל התודעה וההבנה האנושית, מייצגת את הרצון האלוקי האינסופי ואת הכוח שמעבר להשגה שכלית. זהו היסוד הראשוני לכל ההתגלויות.
  2. חכמה – הספירה השנייה, המייצגת את ה"ניצוץ" הראשוני של הרעיון, שבו ההבנה מתחילה להיוולד. זו התגלות של תובנה ראשונית, רגע ההבזק של חכמה.
  3. בינה – הספירה השלישית, זו ההבנה המעמיקה והפיתוח של הרעיון שנולד בחכמה. בינה היא עיבוד השכל והתבוננות מפורטת של מה שקיבלנו בחכמה.
  4. דעת – הספירה הרביעית, מקשרת בין חכמה ובינה לבין הספירות התחתונות יותר. דעת מייצגת את הכוח לחבר בין רעיון להבנה עמוקה, וכך לפעול על פי הרעיונות שנוצרו.
  5. חסד – הספירה החמישית, המבטאת אהבה, נתינה והשפעה ללא גבולות. הקדוש ברוך הוא מתגלה דרך חסד כשהוא משפיע לעולם ומעניק חיים בצורה לא מוגבלת.
  6. גבורה – הספירה השישית, מייצגת את הגבולות והצמצום. גבורה היא הכוח לדייק, להגדיר ולהגביל את ההשפעה, כדי שהבריאה תוכל לקבל אותה בצורה מוגדרת.
  7. תפארת – הספירה השביעית, מחברת בין החסד והגבורה, מייצגת איזון והרמוניה. תפארת היא היופי שמתקבל משילוב בין ההשפעה והצמצום, בין חסד לגבורה.
  8. נצח – הספירה השמינית, מייצגת את ההתמדה, הנחישות והכוח לפעול ללא הפסקה. נצח הוא הכוח להמשיך גם כשיש קשיים ומכשולים.
  9. הוד – הספירה התשיעית, מייצגת את הענווה וההודיה. זו ההבנה שיש צורך לקבל את המציאות ולכבד את הגבולות שקיימים בעולם.
  10. יסוד – הספירה העשירית, מייצגת את הכוח לחבר בין העליון לתחתון, בין המשפיע למקבל. יסוד הוא הכוח להעביר את ההשפעה בצורה נכונה ומותאמת.
  11. מלכות – הספירה האחת-עשרה, שהיא האחרונה, מייצגת את הקבלה וההוצאה לפועל של כל הכוחות העליונים. מלכות מקבלת את כל ההשפעות מן הספירות הקודמות ומוציאה אותן אל הפועל בעולם המעשה.

 10 הספירות – בחסידות חב"ד:

חסידות חב"ד מדגישה את הקשר בין הספירות לבין החיים הפנימיים של האדם. לכל ספירה יש מקבילה בנפש האדם. לדוגמה, חכמה ובינה מייצגות את כוחות השכל באדם, וחסד וגבורה מייצגות את המידות שבלב. תהליך זה, לפי חב"ד, מאפשר לאדם לא רק להבין את ההשפעות האלוקיות, אלא גם לעבוד על מידותיו ולפתח את עצמו בהתאם להתגלות האלוקית.

עשר הספירות – משל להבנת הספירות:

כדי להמחיש את רעיון הספירות, ניתן להשתמש במשל של אור הזורם דרך זכוכית צבעונית. הקדוש ברוך הוא הוא כמו אור לבן ואינסופי, שאין בו צורה או גבול. אך כשהאור הזה עובר דרך זכוכית צבעונית, הוא מקבל גוונים שונים בהתאם לצבעי הזכוכית. כך גם האור האלוקי – כשהוא עובר דרך הספירות, הוא מקבל צורה ומתאים את עצמו לעולם כפי שאנו מכירים אותו.

מסר פנימי – עשר הספירות:

הספירות מלמדות אותנו על הדרך שבה הקדוש ברוך הוא מנהיג את העולם ומחייה אותו. זהו תהליך מתמשך של השפעה וצמצום, של חסד וגבורה, מתוך איזון והרמוניה. עבור האדם, זהו שיעור על ענווה, איזון ופעולה מתוך אחריות. עלינו לשאוף לשלב בין הכוחות השונים בנפשנו, לנהוג בחסד אך לדעת גם לצמצם ולהגדיר, להיות נצחיים במטרותינו ולהכיר בענווה את מקומנו בעולם.

חברותא מסכת שבת

בחברותא מסכת שבת, לומדים על ההלכות והמנהגים הקשורים לשבת. חברותא מסכת שבת

אם מצאתם שגיאה במאמר מה זה 10 הספירות בקבלה?, נשמח אם תצרו איתנו קשר. אנו נבדוק את הנושא ונעדכן את המידע בהתאם.

כתיבת תגובה על "מה זה 10 הספירות בקבלה?"

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בואו לחוות איתנו את קדושת השבת בעיר ירושלים! הצטרפו אלינו לשבת שבה כל פרט נועד להעניק לכם חוויה רוחנית עמוקה. סעודות שבת, הרצאות ושיחות עם מיטב הרבנים, וכל התענוג הזה ללא עלות.

הירשמו עכשיו לשבת הקרובה!

חידוש חסידי אקראי

הקשר בין תפילה ללימוד תורה – אינטגרציה רוחנית: לפי החסידות, תפילה ולימוד תורה הם לא פעולות נפרדות אלא שלב אחד בעבודה רוחנית אחת. רבי דוד הורוביץ מליובאוויטש הסביר שהלימוד הוא כמו כלי המחזיק את האור האלוקי והפנייה בתפילה היא הדרך למלא את הכלי הזה במילוי רוחני.

ללמוד תורה בחברותא

מחפש סיפוק רוחני אמיתי? הצטרף לפרוייקט חברותא והתחל ללמוד תורה עם אברך, ללא עלות! חווית לימוד אישית שמתאימה לכולם ומביאה לתוצאות מהותיות בכל תחום בחיים. אל תפספס את ההזדמנות להרגיש טוב עם עצמך ולהתחבר לקדוש ברוך הוא.

שאלון להרשמה לאירוח בשבת
צור קשר עם פרוייקט השבת שלי