השבת שלי
ב"ה
מה זה כולא קמיה כלא חשיב

מה זה "כולא קמיה כלא חשיב"?

ביטוי זה, "כולא קמיה כלא חשיב" (הכל לפניו נחשב כאין), הוא מונח בארמית שמופיע בכתבי הקבלה והחסידות ומבטא רעיון עמוק על היחס בין הבריאה לאלוקים. במשמעותו הפשוטה, הביטוי אומר שכל מה שקיים בעולם נחשב לאין ואפס לעומת הקדוש ברוך הוא. למרות שכל הבריאה מלאה בדברים גשמיים ורוחניים בעלי חשיבות בעינינו, ביחס לאינסופיות של הקדוש ברוך הוא, הכל כאילו אינו קיים כלל.

כולא קמיה כלא חשיב – פרשנויות שונות:

  1. בקבלה: בתורת הקבלה, הרעיון של "כולא קמיה כלא חשיב" מודגש כחלק מתפיסת האינסוף האלוקי. הקב"ה אינסופי ואינו מוגבל כלל, והבריאה כולה, למרות שהיא עצומה ומגוונת, היא כאין לעומתו. כל העולמות, גם הרוחניים, שנראים לנו כנשגבים, הם כאפס ביחס לאורו האינסופי של הקדוש ברוך הוא. הרעיון הזה נועד לחזק את התודעה שהבורא נמצא מעל ומעבר לכל תפיסה, ולא ניתן למדוד את עוצמתו באמצעות כלים אנושיים.
  2. בחסידות: בחסידות, המושג מקבל הרחבה נוספת, במיוחד בתורת חסידות חב"ד. בחסידות מסבירים שהמונח "כלא חשיב" אינו אומר שהבריאה לא קיימת או שאין לה ערך, אלא שכל הערך שלה נובע מקיומה לפני הקב"ה. כלומר, הבריאה אמנם קיימת, אבל האמיתות הפנימית שלה, מה שמחזיק אותה בחיים, זה האור האלוקי שממלא אותה.
  3. חסידות חב"ד מסבירה את זה באמצעות ההבחנה בין "ממלא כל עלמין" ו "סובב כל עלמין" . "ממלא כל עלמין" מתייחס לאור האלוקי המצומצם שמחיה את הבריאה ומותאם לכל נברא בהתאם לצרכיו. "סובב כל עלמין", לעומת זאת, מתייחס לאור האלוקי הבלתי מוגבל שלא מתלבש בצורה פרטנית בבריאה אלא מקיף אותה. ביחס לאור האלוקי הבלתי מוגבל הזה, הכל "כלא חשיב".

משל לכולא קמיה כלא חשיב

משל להסבר: ניתן להמחיש את הרעיון הזה באמצעות משל: דמיינו נר קטן בתוך אולם גדול שמואר באור יום. הנר עצמו מאיר, אך בתוך האור העצום של השמש הנכנסת מהחלונות, האור של הנר מתגמד לחלוטין. כך גם הבריאה – היא קיימת, יש לה אור, אבל ביחס לאור האינסופי של הקדוש ברוך הוא, קיומה כאילו "נעלם" ואין לו השפעה. הבריאה תלויה לחלוטין בקיומו של הקב"ה, והיא נחשבת כאין ביחס אליו.

כולא קמיה כלא חשיב – מסר פנימי:

האמונה ש"הכל כאין לפניו" אינה נועדה להמעיט בערך האדם או הבריאה, אלא לעורר בנו תחושת ענווה ויראת כבוד כלפי הגדלות האלוקית. הקב"ה מחיה את כל העולמות, והקשר שלנו איתו הוא לא דרך הפחתת ערך, אלא מתוך הבנה שהקיום שלנו תלוי באור האלוקי הממלא את הבריאה.

בסיכום, המונח "כולא קמיה כלא חשיב" מבטא את השפלות היחסית של הבריאה לעומת אינסופיות הקדוש ברוך הוא, אך גם מזכיר לנו את הערך של הקשר האמיתי שלנו עם האור האלוקי שמחיה את הכל.

חברותא נדרים

חברותא נדרים עוסקת בלימוד סוגיות הקשורות לנדרים והתחייבויות הלכתיות. חברותא נדרים

אם מצאתם שגיאה במאמר מה זה "כולא קמיה כלא חשיב"?, נשמח אם תצרו איתנו קשר. אנו נבדוק את הנושא ונעדכן את המידע בהתאם.

כתיבת תגובה על "מה זה "כולא קמיה כלא חשיב"?"

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בואו לחוות איתנו את קדושת השבת בעיר ירושלים! הצטרפו אלינו לשבת שבה כל פרט נועד להעניק לכם חוויה רוחנית עמוקה. סעודות שבת, הרצאות ושיחות עם מיטב הרבנים, וכל התענוג הזה ללא עלות.

הירשמו עכשיו לשבת הקרובה!

חידוש חסידי אקראי

הקשר בין החסד ליראה – חסד הוא לא רק נתינה חומרית אלא כוח רוחני שמחבר בין האדם לקב"ה. רבי ישראל בעל שם טוב לימד שהחסד נחשב לעשייה שמכילה את כל הכוחות הרוחניים, ושפע החסד צריך להיות מלווה ביראת שמיים.

ללמוד תורה בחברותא

מחפש סיפוק רוחני אמיתי? הצטרף לפרוייקט חברותא והתחל ללמוד תורה עם אברך, ללא עלות! חווית לימוד אישית שמתאימה לכולם ומביאה לתוצאות מהותיות בכל תחום בחיים. אל תפספס את ההזדמנות להרגיש טוב עם עצמך ולהתחבר לקדוש ברוך הוא.

שאלון להרשמה לאירוח בשבת
צור קשר עם פרוייקט השבת שלי