השבת שלי
ב"ה

מה זה אור אין סוף?

תהליך היצירה בעולם הקבלה מבוסס על סדר מסודר ועמוק שבו האור האינסופי של אלוהים, הידוע גם בשם "אור אין סוף", מתממש ומתגלה בתהליך מדורג ליצירת העולם הפיזי שלנו. במאמר זה, נבחן את שלבי התהליך המרכזיים מהאור האינסופי ועד להופעת העולם הפיזי, תוך התמקדות במונחים קבליים חשובים כמו צימצום, אדם קדמון, ועולמות הבריאה.

מה זה אור אין סוף

אור אין סוף הוא האור האינסופי של אלוהים, שמייצג את הישות האלוהית לפני כל תהליך של יצירה או שינוי. זהו אור ללא גבולות וללא צורת גשמיות, שמשפיע וממלא את כל המרחב הקוסמי.

השלב הראשון בתהליך היצירה הוא ההבנה שהאור האינסופי הוא תמצית האלוהות המוחלטת, שאינה מוגבלת בשום צורה. השלב הזה משקף את הפוטנציאל המוחלט של אלוהים לפני שהתוכנית האלוהית מתחילה להתממש בעולם שלנו.


סוד הצימצום

השלב השני הוא סוד הצימצום, הידוע גם בשם "סוד ה'התכווצות'". כאן, האור האינסופי של אלוהים מתחיל להתכווץ ולהסתתר על מנת לפנות מקום ליצירה. הצימצום הוא התהליך שבו האור האלוהי מתכווץ ויוצר חלל ריק בתוכו, חלל שמאפשר ליקום להיווצר בו. זהו שלב הכרחי שמאפשר יצירת מבנה מסודר ומשמעותי מתוך האור האינסופי שעד כה היה חסר גבולות.


אדם קדמון

אדם קדמון הוא הרמה השלישית בתהליך היצירה. לאחר הצימצום, נוצר מצב שבו התוכנית האלוהית מתחילה להתממש בצורה של אדם קדמון – דמות מיסטית שמייצגת את התבנית הטרנסצנדנטית של האדם, לפני התפשטות היקום הפיזי. האדם הקדמון הוא "תוכנית העל" של הבריאה, המייצגת את המודל המושלם של כל הבריאה לפני שהיא יורדת לעולם הפיזי.

כפי שנאמר בזוהר: "בתחילת 'גזירת' המלך חרט חריטה בהברקה העליונה". המונח "גזירת המלך" מתייחס לרצון האלוהי הפנימי, ו"הברקה העליונה" מתייחסת למדרגת עין סוף. ה"חריטה" בתוך הברק הגבוה מתייחסת לרמת אדם קדמון.


אקודים, נקודים, ברודים

השלב הבא בתהליך היצירה כולל שלושה מושגים מרכזיים: אקודים, נקודים, וברודים. אלה מתייחסים לשלבים של התפשטות האור והכנה ליצירה של היקום הפיזי:

  • אקודים: מצב ראשוני שבו האור האלוהי מופיע במצבים של צמצום וחשכה.
  • נקודים: שלב שבו האור האלוהי מתחיל להתפשט בצורה ממוקדת יותר, יצירת נקודות אור נפרדות.
  • ברודים: התפשטות נוספת של האור האלוהי, שבה הנקודות מתחברות ויוצרות מבנה מורכב יותר שמכין את הקרקע ליצירת העולם הפיזי.

כתר ד' אצילות

בתוך התפיסה הקבלית, "כתר ד' אצילות" מתייחס למדרגת כתר שבעולם האצילות, שהיא השלב שבו האור האלוהי מתחיל להתפשט בצורה של התגלות מהותית יותר. זהו השלב שבו התוכנית האלוהית מתחילה להתממש ולהתגלות בצורה ברורה יותר.


עולם האצילות

עולם האצילות הוא העולם הראשון מבין ארבעה עולמות קבליים שמייצגים את הסדר הטרנסצנדנטי של הבריאה. הוא מייצג את העולם שבו מתממשת התוכנית האלוהית בצורה הגבוהה ביותר, לפני שהיא נמשכת לעולמות נמוכים יותר של בריאה, יצירה, ועשייה. עולם האצילות הוא המקום שבו האור האלוהי מתממש בצורה רוחנית ביותר.


עולמות הבריאה

אחרון בתהליך הוא סדר העולמות הבריאה, שמייצג את ארבעת העולמות הקבליים:

  1. אצילות: העולם הרוחני הגבוה ביותר שבו מתממשת התוכנית האלוהית.
  2. בריאה: העולם שבו נוצרות ישויות רוחניות יותר נמוכות.
  3. יצירה: העולם שבו נוצרות התצורות הרוחניות השונות.
  4. עשיה: העולם הפיזי שבו נוצרות התופעות הגשמיות.

תהליך היצירה מבוסס על התפשטות האור האלוהי מעולם האצילות דרך העולמות הנמוכים יותר, עד להופעתו בעולם הפיזי.

אור אין סוף סיכום

תהליך היצירה מהאור האינסופי של אלוהים ועד לעולם הפיזי הוא תהליך מורכב המשלב שלבים של צימצום, התפשטות, והתגשמות. כל שלב בתהליך משקף את ההתפתחות של האור האלוהי והכנה ליצירת עולם הגשמי שלנו. מהאור האינסופי ועד למדרגת העשייה, כל שלב הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הבריאה שמוביל להופעת היקום הפיזי.

חברותא עמותה

חברותא עמותה מקדמת תוכניות לימוד ותמיכה לקהילות שונות. חברותא עמותה

אם מצאתם שגיאה במאמר מה זה אור אין סוף?, נשמח אם תצרו איתנו קשר. אנו נבדוק את הנושא ונעדכן את המידע בהתאם.

כתיבת תגובה על "מה זה אור אין סוף?"

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בואו לחוות איתנו את קדושת השבת בעיר ירושלים! הצטרפו אלינו לשבת שבה כל פרט נועד להעניק לכם חוויה רוחנית עמוקה. סעודות שבת, הרצאות ושיחות עם מיטב הרבנים, וכל התענוג הזה ללא עלות.

הירשמו עכשיו לשבת הקרובה!

חידוש חסידי אקראי

המשמעות הרוחנית של 'התבודדות': החסידות שמה דגש על התבודדות כדרך של חיבור פנימי עם ה'. רבי נחמן מברסלב נקט את התבודדות כדרך להעמיק את החיבור האישי עם ה', ולדבר עם ה' בצורה אינטימית ואישית.

ללמוד תורה בחברותא

מחפש סיפוק רוחני אמיתי? הצטרף לפרוייקט חברותא והתחל ללמוד תורה עם אברך, ללא עלות! חווית לימוד אישית שמתאימה לכולם ומביאה לתוצאות מהותיות בכל תחום בחיים. אל תפספס את ההזדמנות להרגיש טוב עם עצמך ולהתחבר לקדוש ברוך הוא.

שאלון להרשמה לאירוח בשבת
צור קשר עם פרוייקט השבת שלי