השבת שלי
ב"ה
איך לנצח את היצר הרע (סטרא אחרא)

איך לנצח את היצר הרע (סטרא אחרא)

איך לנצח את היצר הרע? היצר הרע, המכונה גם "סטרא אחרא" (הצד האחר), הוא כוח שלילי שקיים בתוך כל אדם ומושך אותו לעבר החומריות, התאוות והאנוכיות. הקב"ה ברא את היצר הרע כחלק בלתי נפרד מהתהליך של התמודדות פנימית, אך גם כחלק מתהליך ההתעלות הרוחנית של האדם. היצר הרע נועד כדי לאתגר את האדם, לעזור לו לגלות את כוחותיו הפנימיים ולבחור בטוב מתוך מודעות ובחירה חופשית.

היצר הרע (סטרא אחרא) דעות שונות:

  1. הגישה בקבלה: בקבלה, היצר הרע נחשב לכוח שנובע מה"סטרא אחרא" (הצד האחר) – כינוי לכל מה שנמצא מחוץ לקדושה. הסטרא אחרא לא נבראה כדי להרוס את האדם, אלא כחלק מהבריאה שנועדה להעמיד את האדם בניסיון ולבחון את עמידתו במידות הטוב. הניצחון על היצר הרע נחשב לניצחון על החושך, וזה מה שמאפשר אור גדול יותר להתגלות בעולם.
  2. בחסידות: חסידות, ובמיוחד חסידות חב"ד, מסבירה שהמאבק מול היצר הרע הוא חלק מהותי בעבודת ה'. כל אדם נברא עם שני כוחות בנפשו: הנפש האלוקית והנפש הבהמית**. הנפש הבהמית מושכת לאנוכיות ותאוות, בעוד הנפש האלוקית שואפת להתחבר לקב"ה ולעבודתו.חסידות חב"ד מתארת תהליך עבודה יומיומי שבו האדם לומד "להסיר" את שליטת היצר הרע על ידי חיבור לנפש האלוקית באמצעות לימוד תורה, קיום מצוות ומודעות לאמת הפנימית. המאבק אינו להשמיד את היצר הרע, אלא "להשתמש" בו לטובה. כלומר, להפנות את האנרגיה והתשוקה שלו לעשייה חיובית.

היצר הרע- דרכי ההתמודדות עם היצר הרע:

  1. לימוד תורה: הלימוד הוא אחד הכלים המרכזיים לנצח את היצר הרע. התורה מאירה לאדם את הדרך הנכונה ונותנת לו כוח לעמוד מול הפיתויים. חז"ל אמרו ש"בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין". התורה היא התרופה ליצר הרע.
  2. תפילה: התפילה מחברת את האדם עם הקדוש ברוך הוא ונותנת לו כוח רוחני. כשאדם מתפלל בכוונה, הוא מעלה את נפשו לרמות רוחניות גבוהות יותר, ומחליש את היצר הרע.
  3. שבירת הגאווה והאנוכיות: אחד הכלים החזקים ביותר של היצר הרע הוא הגאווה. כאשר אדם מרגיש שהוא מרכז העולם, הוא נופל לידי היצר הרע. עבודת הענווה וההכרה שהכל תלוי ברצון הקב"ה עוזרת לאדם להתמודד עם התאוות והפיתויים.

היצר הרע (סטרא אחרא) משל להבנה פשוטה:

ניתן לדמות את היצר הרע למאמן כושר בחדר כושר. המאמן אינו שם כדי לפגוע בך או להחליש אותך, אלא להפך – הוא שם כדי להציב בפניך אתגרים ולעזור לך לפתח כוח פנימי. כשהוא מציב בפניך משקולות כבדות, הוא עושה זאת כדי שתחזק את השרירים שלך ותגדל. כך גם היצר הרע: תפקידו להציב בפניך אתגרים, ואתה נדרש להשתמש בכוחות שקיבלת מהקדוש ברוך הוא כדי להתגבר עליו ולהתחזק.

סטרא אחרא מסר פנימי:

היצר הרע, אף שהוא נחשב לכוח שלילי, הוא למעשה חלק ממערך התיקון והגדילה של האדם. הקדוש ברוך הוא נתן לנו את היכולת להתגבר עליו באמצעות התורה, המצוות והאמונה. המאבק היומיומי מול היצר הרע הוא הזדמנות לצמוח ולהתעלות מבחינה רוחנית.

חברותא מסכת מגילה

חברותא מסכת מגילה מתמקדת בלימוד ההלכות והדינים הקשורים למגילה ולחג פורים. חברותא מסכת מגילה

אם מצאתם שגיאה במאמר איך לנצח את היצר הרע (סטרא אחרא), נשמח אם תצרו איתנו קשר. אנו נבדוק את הנושא ונעדכן את המידע בהתאם.

כתיבת תגובה על "איך לנצח את היצר הרע (סטרא אחרא)"

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בואו לחוות איתנו את קדושת השבת בעיר ירושלים! הצטרפו אלינו לשבת שבה כל פרט נועד להעניק לכם חוויה רוחנית עמוקה. סעודות שבת, הרצאות ושיחות עם מיטב הרבנים, וכל התענוג הזה ללא עלות.

הירשמו עכשיו לשבת הקרובה!

חידוש חסידי אקראי

הקשר בין תפילה ללימוד תורה – אינטגרציה רוחנית: לפי החסידות, תפילה ולימוד תורה הם לא פעולות נפרדות אלא שלב אחד בעבודה רוחנית אחת. רבי דוד הורוביץ מליובאוויטש הסביר שהלימוד הוא כמו כלי המחזיק את האור האלוקי והפנייה בתפילה היא הדרך למלא את הכלי הזה במילוי רוחני.

ללמוד תורה בחברותא

מחפש סיפוק רוחני אמיתי? הצטרף לפרוייקט חברותא והתחל ללמוד תורה עם אברך, ללא עלות! חווית לימוד אישית שמתאימה לכולם ומביאה לתוצאות מהותיות בכל תחום בחיים. אל תפספס את ההזדמנות להרגיש טוב עם עצמך ולהתחבר לקדוש ברוך הוא.

שאלון להרשמה לאירוח בשבת
צור קשר עם פרוייקט השבת שלי