על סושי מברכים: "שהכול נהיה בדברו"
הברכה על סושי נקבעת לפי המרכיב העיקרי במנה – שהוא בדרך כלל האורז. אך בשונה מדגן אמיתי (חיטה, שעורה וכו'), אורז אינו אחד מחמשת מיני דגן, ולכן ברכתו אינה משתנה ל"מזונות" אלא נותרת "שהכול", אלא אם כן נעשה ממנו תבשיל דייסתי.
גם כאשר הסושי כולל דגים, ירקות או אצות – מדובר ברכיבים שברכתם לרוב היא גם "שהכול", ולכן כל המנה מתברכת בברכה זו.
ברכה ראשונה על סושי
- אשכנזים, ספרדים וחסידות חב"ד:
- ברכה ראשונה: שהכול נהיה בדברו.
- מקור: פסקי הלכה של פוסקים בני זמננו (כגון הגר"ע יוסף, הרב אליהו, הרב פיינשטיין ועוד) מורים שברכת אורז מבושל שנשאר בצורתו (כמו בסושי) היא "שהכול". גם כאשר יש מרכיבים נוספים – אם האורז הוא העיקר – מברכים עליו בלבד.
- ישנם פוסקים שסברו כי ייתכן ויש לברך "מזונות" על אורז (כאשר הוא מבושל מאוד כדייסה), אך **במקרה של סושי – הוא אינו מתרכך עד כדי כך**, ולכן **אין משנים את הברכה ל"מזונות".**
ברכה אחרונה על סושי
- ברכה אחרונה: אם נאכלה כמות של כ-27 גרם (כמות ניכרת של סושי) – מברכים "בורא נפשות רבות".
- מקור: ברכת "על המחיה" שייכת רק למזונות מדגן (חיטה, שעורה, וכו'), ואילו אורז או דגים – אינם מזונות לעניין זה.
סיכום קצר:
ברכה ראשונה על סושי: "שהכול נהיה בדברו"
ברכה אחרונה על סושי: "בורא נפשות רבות"
חברותא חגיגה
חברותא חגיגה עוסקת בלימוד תורה במיוחד באירועים חגיגיים ובמועדים. חברותא חגיגה